Blog

Strefa Wiedzy 3L

BEZPIECZNY I EFEKTYWNY TRENING Z PULSOMETREM

Wywiad z Dariuszem Jakóbczakiem – lekarzem chorób wewnętrznych, który jest klubowiczem i ekspertem Strefy 3l.

Pulsometr to urządzenie monitorujące Twój puls podczas treningu. Dzięki temu możesz odpowiednio dobrać swój trening i nie obciążać swojego serca. Monitorowanie tętna- parametr ten określa rytm zwężania się naczyń tętniczych, co jest podyktowane pracą serca. Im intensywniejszy jest wysiłek, tym wyższe jest tętno, a optymalny i bezpieczny trening to taki, w którym puls nie przekracza pewnej granicznej wartości. Wartość ta to tzw. HRmax (tętno maksymalne). To właśnie od tętna zależy, jaki rodzaj paliwa spala organizm ćwiczącego. Mogą to być zarówno wolne kwasy tłuszczowe, glikogen wątrobowy oraz mięśniowy, a także białka. Monitorowanie aktualnego tętna pozwala więc szybciej osiągnąć zamierzone rezultaty treningu, uniknąć zjawiska ,,spalania mięśni”, pozwala czuć się komfortowo i bezpiecznie osobom m. in. z chorobami wieńcowymi.


Zadaliśmy kilka pytań ekspertowi Strefy 3l- lekarzowi chorób wewnętrznych Dariuszowi Jakóbczakowi.

Dlaczego aktywność fizyczna jest dobrym lekarstwem?

D.J.: Aktywność fizyczna, to jeden z elementów profilaktyki zdrowotnej, tak i jeden z elementów leczenia wielu schorzeń. Ma ona wpływ praktycznie na każdy z układów naszego organizmu. Działa zarówno na ciało, jak i na naszą psychikę. Systematyczne ćwiczenia fizyczne mogą zapobiec wielu schorzeniom kardiologicznym- chorobie niedokrwiennej serca, niewydolności krążenia, nadciśnieniu czy miażdżycy. Podczas ćwiczeń fizycznych zwiększa się pojemność płuc, organizm jest lepiej zaopatrzony w tlen i lepiej go wychwytuje. Systematyczny, umiarkowany ruch wpływa na kształtowanie się, zwiększanie wydolności, siły i masy mięśniowej. Zwiększa się ruchomość w stawach, wzmacniają się struktury stabilizujące stawy.
Podczas aktywności fizycznej wydzielane są endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Stajemy się bardziej pogodni, zadowoleni, przyjaźniej nastawieni do innych ludzi. Ruch pomaga w leczeniu nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, obniża poziom złego cholesterolu. Stymuluje naszą odporność.

Dlaczego trening z pulsometrem jest ważny?

D.J.: Wykorzystanie pulsometru podczas aktywności fizycznej ma dwojakie znaczenie.
Monitorując pracę serca możemy decydować jaki rodzaj treningu wybrać. Pulsometr pozwala nam mieć kontrolę nad swoim sercem. W każdym wieku możemy określić tzw. tętno maksymalne, którego nie zalecam przekraczać. Najbardziej orientacyjnym sposobem na obliczenie tętna maksymalnego HRmax jest wzór HRmax= 220- wiek. Wzór ten stosowany jest tylko orientacyjnie, dla osób nieuprawiających sportu zawodowo. Osoby pragnące zrzucić zbędne kilogramy powinny ćwiczyć z tętnem w zakresie 60-70% HRmax. Wysiłek w takim zakresie tętna wpływa na przyspieszenie przemiany materii, a dzięki temu skuteczniej spalamy tkankę tłuszczową. Pulsometru powinny używać również osoby obarczone schorzeniami układu krążenia by mieć cały czas kontrolę nad pracą serca i nie dopuszczać do przekroczenia HRmax.

Dlaczego Pan się zdecydował na treningi z monitoringiem pracy serca?


D.J.: Ja podczas swoich treningów używam pulsometru z dwóch powodów.
Pierwszy to taki, że chcę sam decydować w jakim zakresie tętna mam ćwiczyć ,przez co szybciej osiągać zamierzone efekty. Drugi powód to ciągły monitoring, by nie doprowadzać to przekroczenia HRmax, co może niekorzystnie wpłynąć na moje zdrowie lub być zagrożeniem dla mojego życia.

Lista wpisów

NIE PRZEGAP
NASZYCH WYDARZEŃ

Zobacz aktualności z życia klubu.

Czytaj więcej

JEDYNY TAKI KLUB

W STREFA3L trening jest dopasowywany do Twoich indywidualnych potrzeb.

Czytaj więcej

WYPRÓBUJ TRENING EMS LUB MILON

Przyjdź i sprawdź na czym polegają nasze treningi.

Czytaj więcej