Blog

Strefa Wiedzy 3L

Rolowanie- na czym polega i kiedy warto wykorzystać?


Rolowanie jest rodzajem automasażu ( masażu wykonywanego samodzielnie), wykonuje się go przy pomocy specjalnych wałków lub piłeczek, które są wykonane ze specjalnej pianki. Rolowanie ma za zadanie rozluźnić powięź, a w miejscach problematycznych odkleić ją od mięśni.

Gdy ćwiczymy, zwłaszcza wykonując powtarzalne ruchy może dochodzić do sklejenia powięzi. Co to dokładnie znaczy? Powięź ( czyli cienka błona z tkanki łącznej otaczająca nasze mięśnie) podczas ruchu powinna płynnie przesuwać się po mięśniach, jednak czasem na skutek przeciążeń, powtarzania tych samych ruchów, złego nawodnienia, błędów w technice ćwiczeń czy wad postawy dochodzi do jej sklejenia z tkanką mięśniową. W takich miejscach powstają mięśniowo-powięziowe punkty spustowe. Dzieje się tak, ponieważ w takich miejscach trudniej o dopływ krwi i odpowiednie odżywienie tkanek a także o usuwanie produktów przemiany materii.

Objawami sklejenia powięzi może być punktowy ból ( punkty spustowe), ograniczenia ruchomości, uczucie ciągnięcia. Jeśli zastanawiacie się czy właśnie wtedy należy sięgnąć po wałek odpowiedź brzmi: tak i nie. Oczywiście i w tym przypadku działa złota rada „Lepiej zapobiegać niż leczyć” dlatego, warto korzystać z rolowania zanim poczujemy, wyżej wymienione objawy. Rolowanie może wchodzić w skład każdego treningu i odbywać się na jego koniec, tuż obok rozciągania.

Wałki są dostoswane swoją trudnością do stopnia zaawansowania ćwiczących. Bardziej miękkie i bez wypustek dla początkujących, twardsze z wypustkami dla zaawansowanych. Różne są również rozmiary i kształty, te większe służą do rolowania dużych mięśni, mniejsze czy te w formie piłeczek pomagają działać precyzyjnie np. na rozcięgno podeszwowe czy też mięśnie przykręgosłupowe.

Jak powinno wyglądać rolowanie? Czas trwania rolowania powinien wynosić od 6-10min, aby przynosiło efekty powinno być wykonywane regularnie po każdym treningu. Liczba powtórzeń jednego ćwiczenia to ok 6-8 razy. Jeżeli chodzi o siłę nacisku musimy ją dostosować do własnych odczuć i tu uwaga początkowo rolowanie może być dość bolesne. Dzieje się tak gdyż wałek przesuwając się po mięśniach będzie natrafiał na bolesne punkty spustowe. Natomiast patrząc długofalowo rolowanie ma nam przynosić ulgę, rozluźniać napięte mięśnie oraz powięź, dlatego też samodzielnie musimy dobrać siłę nacisku podczas rolowania. Powinna ona być taka by w 10-stopniowej skali bólu, nie przekraczać progu 7-8 punktów. Inaczej nasze ciało będzie się odruchowo spinać i nie osiągniemy właściwych efektów. Podczas rolowania wałek ustawiamy na wybranej grupie mięśniowej i powoli przesuwamy się wzdłuż mięśnia. Ćwiczenie wykonujemy wolno i dokładnie, oddychamy głęboko.

Na naszej Sali dostępne są rollery do użytku wszystkich Klubowiczów ! Zachęcamy do korzystania z nich po treningu. Nasi trenerzy z chęcią pokażą Wam jak z nich korzystać, tak by wymasować poszczególne mięśnie. Zapraszamy!

Autor Natalia Świtkiewicz – trener personalny w Strefa 3L

Strefa 3L – więcej niż trening. 

Są siłownie i kluby fitness, my nie jesteśmy żadnymi z nich. U nas kondycję, sylwetkę, moc, energię otrzymujesz jako dodatek do zdrowego treningu w innowacyjnej technologii. Chcesz poczuć na czym polega różnica? Odwiedź Strefę 3L – Long Life Lounge.

Lista wpisów

NIE PRZEGAP
NASZYCH WYDARZEŃ

Zobacz aktualności z życia klubu.

Czytaj więcej

JEDYNY TAKI KLUB

W STREFA3L trening jest dopasowywany do Twoich indywidualnych potrzeb.

Czytaj więcej

WYPRÓBUJ TRENING MILON

Przyjdź i sprawdź na czym polegają nasze treningi.

Czytaj więcej